Cine stă mai mult decât ocazional pe net, chiar și fără să urmărească evoluția marilor companii web, a observat cu siguranță că totul se schimbă.

E ca și cum întregul online s-ar zbate să-și schimbe poziția în care amorțise înainte de criză, iar schimbările sunt, în mod evident, menite să aducă bani. Modelul de business e comun și evident – utilizatorii vor fi bombardați cu reclamă, iar firmele vor fi nevoite să cotizeze într-un fel sau altul. Interesant este însă ce face concret fiecare companie pentru ca nimeni să nu-și mai permită să-i ocolească serviciile și să se rezume la o prezență pasivă pe internet.

Google

Totul pare să fi început cu valul uriaș de schimbări pe care l-a cauzat Google, care și-a făcut curățenie și a eliminat fără prea multă ceremonie toate produsele care nu înregistrau succes. Practic, Google a studiat intens ce funcționează în interior și în afară, și-a pus resursele la lucru și, odată cu lansarea Google+, a aruncat în piață o mănușă foarte mare.

Toate mișcările Google scot firmele din zona de confort și le provoacă la acțiune.

SEO către SEM

Google a făcut un update al algoritmului de căutare (așa numitul Google Fresh / Caffeine 2.0), care prioritizează conținutul proaspăt. Cine vrea să iasă din mulțime trebuie să furnizeze conținut în mod regulat. Desigur, site-urile cu conținut dens și foarte bun nu vor suferi de pe urma acestui update, dar firmele vor fi nevoite să se întreacă în noutăți publicate și vor fi nevoite să ofere și conținut relevant pentru domeniul de activitate, nu doar texte promoționale. Toate astea înseamnă cheltuieli de SEO (Search Engine Optimisation) în plus. Cum nimic nu este întâmplător, o ieșire din această luptă pentru conținut este sistemul AdWords, care plasează preferențial anunțurile plătite. Pare mai simplu, mai eficient și cu un consum mai mic de bani și energie decât apelul la metodele SEO tradiționale.

Firmele de SEO au sesizat deja amenințarea, dar Google a venit cu programul Engage, care le permite să-și vândă experiența și abilitățile de lucru cu instrumentele Google. Un fel de invitație la migrarea specializării SEO către SEM (Search Engine Marketing). Practic, Google dă firmelor o feliuță din bugetul de promovare online al acelor clienți pe care Google îi câștigă, pur și simplu, prin înscrierea directă în AdWords.

Social Media prin Google+

O rețea de socializare proprie a fost mișcarea firească pentru o companie de dimensiunile Google – cine vrea control, preferă să internalizeze. Dacă ar fi lucrat cu Facebook, Google ar fi depins de o rețea externă. Or, așa ceva în mod evident este inacceptabil pentru Google, mai ales că penetrarea Gmail, de exemplu, îi oferea un bun punct de start. Prin urmare, Google+ nu este o mișcare menită să sugrume Facebook din vreo rațiune malevolentă, ci doar urmarea firească a adaptării la piață, în condițiile în care resursele permit extinderea. Iar Google are resurse.

Facebook, Twitter…

Provocarea n-a trecut neobservată, așa că tot ce înseamnă influență pe piața social media a intrat în vârtej și acum nu trece o săptămână fără o schimbare de look, un add-on sau un update.

Cele mai evidente schimbări s-au petrecut în curtea largă a Facebook, unde găsim acum o pletoră de pagini de conținut amestecate cu pagini de companie, evenimente și fișe personale, toate gândite pentru a menține poziții de top la căutările din Google. În plus, ca să păstreze viu interesul utilizatorilor și să prevină migrarea, Facebook face tot felul de mici modificări menite să îmbunătățească interacțiunea utilizatorilor cu interfața și mediul. Culmea schimbărilor, primită bine de unii, respinsă ab initio de alții, este modelul “Timeline” de vizualizare a profilului.

Cu toate acestea, zona de livrare a reclamelor nu este încă supusă unor schimbări majore. Se observă mici detalii modificate din când în când, care uneori rămân, alteori dispar – e ca și cum Facebook încă tatonează modul în care va gestiona generatorul de venit al site-ului.

Twitter, care până acum nu a găsit un mod convenabil de a-și valorifica platforma, și-a schimbat aspectul grafic și umblă vorba în online că aduce cu vechiul Facebook.

WordPress WordAds

Surpriza vine însă de la WordPress, care se mândrește cu peste 24 de milioane de bloguri care funcționează pe platformă și care a semnat la finalul lui octombrie un contract exclusiv cu Federated Media. Rezultatul este ceea ce este descris în comunicatul FM ca fiind “a third option to standard traditional and social media buys”. Adică un tip de publicitate care își selectează atent site-urile pe care rulează și care se adresează social media, dar altei zone, mai concentrate în conținut.

Odată cu anunțul făcut pe blogul oficial pe 29 noiembrie 2011, WordPress a poziționat noul serviciu pe care îl va oferi bloggerilor (și tuturor site-urilor dornice, care rulează pe WordPress) ca fiind diferit de publicitatea de masă pe care o furnizează Google prin AdWords. Totuși, chiar dacă este un joc de cuvinte derivat de la marcă și nu ar trebui să aibă legătură cu competiția, numele sistemului de advertising al WordPress amintește de AdWords. Probabil că nu este o întâmplare.

Sistemul este la început.

Mai sunt multe de pus la punct până la o lansare în forță, așa că este timp, iar cei care doresc să se înscrie în sistem sunt invitați întâi să treacă pe domeniu propriu. Este, cel mai probabil, o dorință firească a WordPress de a se elibera de povara atâtor bloguri găzduite gratuit, de a recupera puțin din investiție de pe urma schimbării și de a ghida blogosfera către profesionalizare. După ce chestiunea cu domeniul propriu este rezolvată, doritorii sunt așteptați să își manifeste interesul înscriindu-se la http://en.wordpress.com/apply-for-wordads/.

Completarea formularului nu implică însă vreun angajament al WordPress și va servi numai ca punct de plecare pentru informare. Ca și în cazul Bing Business Portal, disponibilitatea serviciului este limitată deocamdată, iar blogurile în limba română nu vor fi eligibile la început. Totuși, este de urmărit felul în care mișcarea făcută de WordPress va influența piața și acțiunile celorlalți giganți care se luptă pentru piața de publicitate online.

Deocamdată, este vizibilă doar frământarea. Trăim vremuri interesante.

[articol scris in 2011 pentru PRWAVE]