Se întâmplă să ștergi o pagină din site sau să o redenumești (și să nu faci niciuna din redirecționările folosite pentru aceste situații). Nu-i nimic, Google nu se împiedică de asta. Însă, dacă faci schimbări masive în site (și nu poți folosi – sau nu este cazul – nici redirect 301, nici 302), pot apărea probleme.

Când Google nu mai găsește paginile site-ului tău

Dacă Google afișează în rezultatele de căutare linkuri moarte către site-ul tău (și situația se repetă în cazul unui număr prea mare de pagini), va trage concluzia că ceva e în neregulă. Când Google crede că ceva nu este OK, acționează în consecință, iar rezultatul, în general, este o scădere de trafic.

Dacă Google afișează în rezultatele de căutare linkuri moarte către site-ul tău și cei care caută dau click pe linkurile respective și ajung într-o pagină goală, vor părăsi site-ul cu un gust amar. Un click irosit este un potențial client în minus, așadar trebuie să faci ceva să nu pierzi vizitatorii, odată ce au intrat în site-ul tău (chiar dacă ceea ce au căutat nu pare să mai fie acolo).

Ce faci ca să nu pierzi vizitatorii care nimeresc într-o pagină care nu mai există?

Pe cât posibil, nu șterge pagini din structura site-ului.

Dacă ai un magazin online și trebuie să ștergi un produs pentru că nu vei mai avea acel produs în ofertă, mai bine înlocuiește produsul cu unul nou, neapărat similar ca aspect și caracteristici, păstrînd URL-ul.

Dacă produsul nu mai este temporar în stoc, nu-l fă invizibil – mai bine scrie un mesaj de tipul “acest produs nu mai este în stoc, dar avem altele care v-ar putea interesa”, apoi mută-l în coada listei de produse din categoria lui și adaugă o listă de produse similare ca produse asociate / recomandate. De ce să irosești un click, când un potențial client ar putea alege altceva în locul produsului care nu mai este disponibil?

Folosește redirect 301 sau redirect 302

Cere programatorului site-ului tău să pună la punct un sistem care să-ți permită să folosești redirect 301 sau 302, dacă este cazul. Redirect 301 se folosește când schimbarea este permanentă, iar redirect 302 se folosește când este temporară.

Setează pagina de eroare 404

Dacă nu ai o pagină de eroare 404 setată, seteaz-o ACUM. Dacă nu știi cum, cel mai bine este să ceri asta programatorului site-ului tău. Este important, pentru că poți controla conținutul care se afișează utilizatorului care a nimerit în site-ul tău folosind un link care nu există (fie pentru că nu mai există pagina respectivă, fie pentru că a copiat linkul greșit).

Editează pagina de eroare 404

Editează pagina de eroare 404 cu următorul conținut:

  • semnalarea erorii și prezentarea scuzelor („ne cerem scuze, pagina căutată nu mai este disponibilă la acest link”)
  • o explicație („suntem în continuu proces de îmbunătățire a site-ului nostru și, cel mai probabil, unul dintre operatorii noștri a făcut o modificare”)
  • o asigurare („suntem siguri că avem ceea ce căutați” sau „găsim imediat ceea ce căutați”)
  • o modalitate de rezolvare a nevoii vizitatorului („vă invităm să folosiți fie meniul de navigare al site-ului, fie formularul de căutare”)
  • oferta de asistență suplimentară („dacă totuși nu găsiți ceea ce căutați, vă rugăm să ne contactați și vom găsi o soluție pentru dumneavoastră”)
  • date de contact complete și clare (număr de telefon, eventual un formular de contact, o adresă de e-mail și chiar și adresa fizică – strada, numărul, zona – sau harta).

Urmează aceste sugestii și vei evita să pierzi măcar o parte dintre vizitatorii site-ului, atunci când nimeresc pagina de eroare 404 a site-ului tău.

Succes!