Pe de o parte, Google a ajuns să fie temut de toți proprietarii de site-uri. Ne-am obișnuit deja ca, de fiecare dată când Google rulează un nou algoritm, rezultatele de căutare să se manifeste diferit de situația anterioară, iar acest fapt sperie pe oricine care a cheltuit mult – bani și timp – pentru optimizarea site-ului pentru motoarele de căutare.

Pe de altă parte, Google este o provocare și pentru furnizorii de servicii web, pentru că, pur și simplu, este un cosum enorm de resurse (timp, bani) să adaptezi platformele pe care lucrezi (mai ales dacă folosești soluții custom) și să menții specialiștii informați (eu, personal, petrec mai mult de trei ore pe zi documentând noutățile, ca să-mi pot informa corect clienții).

Site adaptat pentru mobil

La prima vedere, “Mobilegheddon” (cum a fost “botezat”), algoritmul nou al Google “favorizează site-urile mobile-friendly” în rezultatele de căutare.

Prin urmare, nu e de mirare că proprietarii de site-uri au decis fără ezitare să-și optimizeze și acest aspect, iar furnizorii de servicii web au profitat de ocazie și acum, pur și simplu, vânează pe net site-uri care nu îndeplinesc una sau mai multe din condițiile impuse de Google (testul este aici) și le fac oferte de adaptare responsive.

Și totuși…

… nu toate site-urile au nevoie să fie mobile-friendly

Da, este corect. Adaptarea site-ului pentru mobil nu este necesară pentru orice site.

Pentru că există site-uri business to business, care au un pattern de accesare similar cu lama unui fierăstrău: cu goluri în weekend și de Sărbători, cu afișări și trafic în timpul săptămânii lucrătoare și cu vârfuri de trafic în perioadele stabilirii bugetelor pentru diverse achiziții. Cam ca în imaginea de mai jos:

Pattern de trafic specific site-urilor B2B

Un exemplu de pattern de afișări combinate (fără filtre) specific site-urilor B2B

Aceste site-uri nu au suficiente accesări mobile ca să merite efortul, decât dacă banii nu sunt o problemă, caz în care, desigur, orice îmbunătățire adusă site-ului este un plus și merită făcută.

În schimb, există site-uri adresate în special indivizilor, iar acestea sunt accesate de pe mobil, la orice oră. Modelul, în cazul acestor site-uri, se prezintă relativ “plat”, astfel:

Exemplu de model de afișări "plat" - acest site este accesat și în weekenduri și de Sărbători - nu neapărat de la birou.

Exemplu de model de afișări “plat” – acest site este accesat și în weekenduri și de Sărbători – și nu neapărat de la birou, ci și de pe canapea, din mașină, de .

Acesta a fost doar un exemplu de situație în care investiția într-o lucrare de adaptare responsive poate să nu fie necesară. Desigur, există fel și fel de cazuri particulare, și doar o analiză competentă a datelor poate identifica soluția cea mai potrivită pentru fiecare în parte.

… nu orice adaptare responsive este utilă vizitatorilor site-ului

De nenumărate ori am intrat pe site-uri prost adaptate pentru device-uri mobile. A trebuit să închid pagini care chiar mă interesau (sau să-mi trimit linkul pe e-mail, urmând să intru pe site-ul care mă interesa de pe laptop, a doua zi), pentru că adaptările mobile erau, pur și simplu, inutilizabile. În plus, site-urile respective nu afișau toate informațiile / funcțiile / imaginile disponibile în versiunea “desktop”, ceea ce este deosebit de frustrant pentru orice utilizator. Multe dintre ele nu permiteau nici evitarea versiunii mobile (funcția “Show desktop site”, din browserul mobil) – din nou, o sursă de frustrare!

Prin urmare, adaptarea responsive nu trebuie să aibă ca scop doar trecerea testului Google (care este, de fapt, foarte simplu de făcut – de aceea, ofertele care ne umplu acum inboxurile propun, adesea, prețuri foarte mici). Trecerea testului Google este doar un mic aspect din tot ceea ce presupune adaptarea unui site pentru mobil! Cu alte cuvinte, este absolut necesar ca adaptarea mobilă să servească utilizatorul, adică să țină cont de profilul acestuia și de reflexele lui de utilizare și accesare, să-l ajute să găsească și să citească ușor informația căutată și să nu-l încurce sau să-l debusoleze.

Google are cel puțin 200 de criterii după care evaluează un site

De exemplu, Google înregistrează comportamentul utilizatorilor. Dacă “observă” că un site care trece testul mobile-friendly are o rată mare de părăsire a paginilor accesate, iar unul din aceeași categorie nu trece testul, dar are un număr mare de pagini accesate pe sesiune și timp îndelungat petrecut în site, va favoriza site-ul din urmă, chiar dacă nu este mobile-friendly – pentru că este evident că acesta este cel util vizitatorilor, spre deosebire de cel “optimizat” pentru mobil.

Iată ce spun chiar cei de la Google:

9. Will my site / page disappear on mobile search results if it’s not mobile-friendly?

While the mobile-friendly change is important, we still use a variety of signals to rank search results. The intent of the search query is still a very strong signal — so even if a page with high quality content is not mobile-friendly, it could still rank high if it has great content for the query.

Restul răspunsurilor oficiale despre despre impactul algoritmului nou asupra site-urilor care nu sunt mobile-friendly, aici »

Concluzii despre “Mobilegheddon”:

  • I se dă mai multă atenție decât este cazul.
  • Proprietarii de site-uri se tem de Google și devin victime sigure ale oportuniștilor, care le recomandă adaptări mobile și chiar redesign integral, fără evaluarea situației specifice site-ului respectiv.
  • Ofertele prea “avantajoase” ascund potențiale probleme ulterioare de usability sau neglijarea completă a aspectelor legate de utilizabilitate.
  • Google nu va penaliza un site util, cu conținut bun, doar pentru că nu este “mobile-friendly”.

Later edit: Exact cum am prevăzut, după temutul update care ar fi urmat să afecteze drastic site-urile fără versiuni mobile / unresponsive, nu s-a întâmplat nimic notabil. Detalii, aici: Mobilegeddon A Month Later: Small Business Study Shows… Nothing Happened »

Ai o cunoștință care se teme că Google îi va penaliza site-ul, pentru că nu este mobile-friendly? Ajută-l! Dă-i linkul către acest articol.