Zilele trecute am vorbit cu un client nou despre modul în care poate controla (sau nu) ceea ce apare online despre afacerea lui – cu alte cuvinte, despre “managementul imaginii online”. Și am realizat că modul în care comunicarea, SEO și marketingul conlucrează în mediul online este încă o mare necunoscută pentru majoritatea utilizatorilor internetului.
Practic, atunci când scriem ceva pe un site, nu vorbim doar oamenilor, ci și roboților – tot ceea ce este online poate fi accesat și de oameni, și de entități inanimate, dotate cu instrucțiuni programate, care deservesc internetul – motoarele de căutare și… nu numai.
100% control – site-ul propriu, paginile tale în social media
O parte din conținut este în totalitate la îndemâna noastră – o putem controla 100%. Este vorba despre ceea ce scriem și afișăm în propriul site și în propria pagină de Facebook, contul de Twitter, board-urile de pe Pinterest, pagina de Google Plus, canalul de Youtube și așa mai departe.
Și, pentru că informația asta o poți controla, trebuie să ai mereu grijă să păstrezi active aceste canale de difuzare. Nu te mai poți baza doar pe site. Nu te poți baza doar pe pagina de Facebook. Ai nevoie de toate canalele pe care sunt activi cei care constituie baza ta de potențiali clienți. (Asta înseamnă și că poți ignora anumite canale, dacă nu ai potențiali clienți care sunt activi acolo – de exemplu, dacă publicul tău țintă este alcătuit din bărbați care lucrează în domeniul instalațiilor sanitare, este foarte puțin probabil să-i găsești pe Pinterest).
La căutare (în Google și nu numai), regula este că “e cu atât mai bine cu cât apari de mai multe ori” – practic, fiecare apariție a ta (link către site, către Facebook, către pagina de Google Plus etc) îți crește șansele ca potențialul client să ajungă la tine.
Deci, profită de spațiile pe care le poți controla și publică acolo mesajele pe care dorești să le transmiți.
Afișarea postărilor tale și părerea clienților nu pot fi controlate
Desigur, o parte din conținut este parțial controlată – dar, mai degrabă, este vorba despre influență, nu despre control.
De exemplu, poți folosi metatagurile TITLE și DESCRIPTION pentru afișarea lor în Google, ca titlu și descriere pentru paginile din site-ul tău, dar nu poți controla poziția exactă în care apare un link către site-ul tău în paginile cu rezultate de căutare.
Sau poți furniza un serviciu excepțional, dar care nu răspunde nevoilor exacte ale clientului tău, ceea ce nu schimbă excelența serviciului, dar nici faptul că nevoia clientului nu a fost adresată. De aici poți să te trezești cu un client nemulțumit, care poate să afirme oriunde lucruri urâte despre tine și afacerea ta. Și, chiar dacă tu faci toate eforturile să-i rezolvi omului problema, el poate să rămână, în continuare, nemulțumit – nu poți controla mulțumirea clientului, o poți doar influența (oferind ceea ce oferi la cele mai înalte standarde posibile).
Prin urmare, ce-ți rămâne de făcut este să te concentrezi pe ceea ce faci și să faci totul cât mai bine (adică să fii tu însuți mulțumit de efortul depus și de rezultate) și să scrii despre asta așa cum știi cel mai bine – din cunoștințele proprii (nu copia niciodată conținut!) și din experiența pe care sigur o ai în domeniul tău.
Poți plăti pentru reclamă (în Google, pe Facebook și nu numai)
Ultima soluție (sau prima, dacă ești la început și ai nevoie de un start bun) este să plătești pentru reclamă (în Google, pe Facebook sau cumpărând advertoriale, afișare de bannere sau promo în spații speciale în site-uri și bloguri vizitate de publicul tău țintă). Poți controla în mare măsură conținutul reclamei (nu total, pentru că va trebui să accepți și să respecți regulile și condițiile platformei ale cărei servicii le folosești).
Singura problemă cu reclama este că poți să cheltuiești foarte mult și să nu-ți atingi obiectivele reale. De exemplu, dacă ai obținut 1500 de like-uri după o campanie pe Facebook, nu înseamnă că cei care ți-au dat Like vor și cumpăra ceva de la tine. Sau dacă ai atras în site 100 de vizitatori prin Google AdWords, nu îți sunt asigurate și 100 de vânzări. Așadar, tot la conținutul site-ului tău și al paginilor de Facebook, LinkedIn și Google Plus ajungem. Și la calitatea excelentă a serviciilor / produselor tale.
Concluzii pentru conținutul controlat… aproape perfect
Fii activ online
Nu lăsa site-ul așa cum l-au instalat web developerii și nici contul de Facebook în paragină. Adaugă informații noi cât mai des. Asigură-te că e totul la zi și că nu au rămas lucruri de acum cinci ani pe prima pagină. Muncește pentru un loc bun în Google.
Fii bun. Cu adevărat bun.
Asigură excelența serviciilor / produselor și scrie despre ceea ce oferi cu suflet, din experiență, pentru clienții tăi și în beneficiul lor.
Delegă sarcina cuiva care se pricepe și care pricepe
Iar dacă nu te poți ocupa personal de asta (din motive care țin de timp, de talent literar sau de ușurința în a folosi calculatorul și internetul), angajează pe cineva. Ai nevoie de o persoană care este capabilă să-ți înțeleagă afacerea și să se implice în mod real.
Nu-ți fă griji pentru situațiile pe care nu le poți controla
Sunt situații în care o cronică proastă îți poate face bine. Gândește-te că ai căutat pe net o firmă care oferă anumite servicii sau produse de care ai nevoie și citești câteva vorbe amare despre ea, scrise de un agramat, de exemplu. Ai încredere în persoana care a scris urât? Probabil că nu. Iar cei care au, probabil sunt din aceeași categorie ca cel care te denigrează, și, cel mai probabil, nu-i vrei clienți.
Nu te gândi tot timpul la Google
Deși se spune că “dacă nu ești pe Google, nu exiști”, abordarea asta e cât se poate de simplistă. Google e foarte important, dar nu poți scrie doar pentu el. De fapt, dacă ești începător în ceea ce numim SEO copywriting, cu cât te concentrezi mai mult pe ceea ce crezi că îl va influența pe Google, cu atât mai mult e posibil să nu-ți atingi scopul (iar textele să fie de necitit pentru OAMENI).
Ia lucrurile pas cu pas
Dumnezeu a avut nevoie de șapte zile pentru desăvârșirea Creației. De ce crezi că tu poți face totul peste noapte? De ce ai impresia că specialistul SEO poate asta? Sunt necesare până la șase luni de muncă pentru ca un site să înceapă să lucreze. Ai răbdare!