Întrebarea din titlu este un citat. Îmi este pusă literal de majoritatea celor care au auzit câte ceva despre preferințele Google pentru site-urile care se afișează corespunzător (lizibil, vizibil, funcțional, utilizabil) pe telefoanele mobile.

Răspunsul nu este simplu, pentru că soluțiile sunt diverse și au avantaje și dezavantaje (așa că fiecare își alege ceea ce are nevoie, făcând compromisurile necesare). Prin urmare, am să răspund la această întrebare… pe criterii.

Ce buget este disponibil pentru site?

150-550 de euro – nicio problemă, poți avea un site cu funcții suficiente (adică interfață de administrare în limba română, posibilitatea de a adăuga pagini și de a afișa meniuri, casete/widgeturi, carusel de imagini și diverse pluginuri pentru formulare de contact, colectare de mesaje, funcții minimale de SEO – care trebuie configurate) pe o platformă gen WordPress, care dispune de o mulțime de teme grafice (themes), toate responsive, gratuit sau la prețuri accesibile (se găsesc teme decente și la 30 de euro).

  • Avantaje: preț mic, funcții suficiente pentru un site simplu, de prezentare (sau pentru un site cu blog sau pentru o mică enciclopedie de articole pe o temă dată).
  • Dezavantaje: temele grafice gratuite și cele ieftine sunt disponibile pentru toată lumea (deci nu vei avea un site unic din punct de vedere grafic).

600 – 1500 euro – în această situație, poți cumpăra o temă grafică responsive (sau poți comanda una făcută la comandă) pentru site-ul tău pe WordPress (sau altă platformă open-source) sau poate e bine să optezi din start pentru o platformă custom, pentru că suma asta acoperă, în general, o lucrare cu funcții premium și superpremium. În plus, programatorii care lucrează pe propriile platforme sunt mai deschiși ajustării funcțiilor și programării de mecanisme suplimentare, dacă află de la început ce vrea clientul.

Ce experiență ai cu lucrul cu un site?

Nu ai mai avut niciodată un site – în acest caz, alege simplu. Nu te grăbi să construiești ceva prea elaborat, pentru că nu știi, de fapt, ce ai nevoie cu adevărat. Prin urmare, este foarte posibil ca o instalare de WordPress cu o temă gratuită personalizată, împreună cu câteva module (pluginuri) esențiale (formular de contact, add-on pentru SEO, CAPTCHA) să fie exact ce ai nevoie. Totuși, dacă decizi să administrezi singur/ă site-ul, poți să cazi ușor în capcana pluginurilor netestate și a update-urilor de temă grafică (din cele care suprascriu personalizările) și să fii astfel pus/ă în situația de a solicita refacerea setărilor și a personalizărilor. Astfel încât este posibil ca soluția aparent mai scumpă (o platformă custom) să fie, de fapt, mai ieftină – pe termen lung.

Ai avut unul sau mai multe site-uri – în situația asta, nu ai nevoie de acest articol, pentru că știi deja că, dacă ai suficiente cunoștințe de HTML, CSS și puțin PHP și MySQL, poți face miracole cu bani puțini (dar cu muncă multă). Poți folosi orice platformă open-source, pe care o poți adapta chiar tu nevoilor tale, apelând la specialiști doar în situații în care cunoștințele tale și sfaturile de pe site-uri și forumuri dedicate nu mai sunt suficiente. În acelaști timp, dacă vrei ceva deosebit, cu grafică special concepută, cu funcții neuzuale sau mecanisme deosebite, vei alege o platformă custom și, desigur, nici prețul nu va fi mic.

Cât de deosebit este site-ul tău de alte site-uri?

Dorești să te prezinte eficient în câteva pagini sau să vândă produse, deci nimic special – în acest caz, te poți descurca cu bani puțini și poți opta pentru orice platformă open-source. Prețul pe care îl plătești este, de fapt, prețul instalării acesteia pe server, configurarea și personalizarea (logo, fundal, eventual culori), precum și instalarea unor module suplimentare necesare, în cazul în care ți-ai exprimat intenția de a le avea în site.

Dorești mecanisme speciale, sisteme complexe, module deosebite, ceva inovator – așa ceva nu poți obține pentru sume mici, deci, în funcție de pretențiile tale, pregătește-te pentru sume de peste 1500 de euro, aspectul responsive fiind cel mai simplu de rezolvat.

Câți clienți intră în site-ul tău de pe mobil?

Majoritatea – da, deci ai nevoie de un site responsive, iar ceea ce se vede atunci când cineva îl accesează de pe mobil este foarte important, deci adaptarea responsive trebuie facuta corect, cu atentie la detalii. În acest caz, totul depinde de bugetul tău – la buget mic, alege o platformă open-source. La buget peste 500 de euro, încearcă să obții o ofertă pentru o platformă custom.

Puțini – în acest caz, trebuie să te întrebi întâi dacă sunt puțini pentru că preferă să intre de pe desktop / laptop (de la birou, de obicei), caz în care nu ai nevoie de un site responsive (deci este absolut opțional) sau dacă sunt puțini pentru că site-ul tău este complet ilizibil și inutilizabil dacă este accesat de pe mobil. În acest al doilea caz, este necesar (și urgent) să rezolvi problema.

Vrei să păstrezi site-ul vechi sau nu?

Poți păstra site-ul vechi (și poți comanda o adaptare responsive la o firmă de web design & development – ofertele variază în funcție de volumul de lucru estimat și pot fi avantajoase pentru bugete mici) sau poți profita de ocazie și poți schimba site-ul actual cu unul nou (și, desigur, responsive).

Dacă faci un site nou, ai avantajul că și tehnologiile sunt aduse la zi și totul este lucrat conform cu standardele curente (dezavantajul fiind necesitatea portării informației, ceea ce poate fi dificil de făcut sau extrem de consumator de timp, în anumite situații). Decizia de a schimba site-ul depinde și ea de mai mulți factori, așadar va face obiectul unui articol ulterior.