Brieful de grafică este un sumar de informație care ajută Graficianul să înțeleagă ce dorește Clientul. Practic, este vorba despre un document în care Clientul enunță absolut tot ce consideră necesar să cunoască Graficianul, pentru ca acesta din urmă să poată lucra cât mai eficient.

Ce trebuie să conțină un brief de grafică?

Iată, mai jos, o listă completă cu toate elementele pe care trebuie să le conțină un brief de creație pentru o lucrare grafică:

O scurtă prezentare a firmei pentru care se face lucrarea grafică

  • domeniul de activitate;
  • istoricul;

O scurtă prezentare a concurenței

  • ce diferențiază firma de concurența acesteia;
  • Analiza SWOT sau, cel puțin enumerarea punctelor tari și punctelor slabe ale firmei;

Gradul de libertate al Graficianului și elemente obligatorii

  • Este necesar un concept în totalitate nou sau lucrarea trebuie să se bazeze pe un concept existent (sau să respecte anumite reguli fixe, cum sunt cele enunțate într-un Manual de Identitate de Marcă)?
  • Toate elementele de identitate (de exemplu, logotipul firmei) sunt disponibile în format digital / vectorial (după caz) sau trebuie regenerate?

Obiectivele lucrării grafice

Scopul urmărit trebuie enunțat – la ce vor fi folosite materialele grafice rezultate? Este vorba despre construirea identității de marcă a firmei (proces delicat și extrem de important, cu efecte pe termen lung)? Este vorba despre materiale promoționale pentru un târg (rollup, banner, postere, pliante, broșuri, cataloage)? Este vorba despre aspectul grafic general (tema grafică) pentru un website (ce fel de website)? Enunțarea scopului este printre cele mai importante informații dintr-un brief creativ.

Mesajul lucrării grafice

Este necesară enunțarea pe scurt (în câteva cuvinte atent alese), mesajul pe care trebuie să-l transmită lucrarea grafică finalizată (exemple: “doar noi vindem acest produs” sau “prețul este mic, dar calitatea excepțională” sau “firma noastră onorează orice comandă în maxim 3 ore” sau “suntem tineri și veseli și lucrăm bine”).

 Cui se adresează lucrarea grafică (publicul țintă)?

Trebuie alcătuită lista detaliată a caracteristicilor publicului țintă după: intervalul de vârstă, mediu (urban, rural), zone geografice, gen, educație, venituri, stare civilă, ocupație / domenii de activitate, atitudini, stil de viață, preocupări, interese etc. Cu cât mai detaliată este această listă, cu atât mai bine.

Atenție! “Mă adresez tuturor” nu este definirea publicului țintă! Orice domeniu de activitate este mai atractiv pentru unele persoane decât pentru altele, iar persoanele interesate au în mod sigur caracteristici sociodemografice și psihografice comune – aceste trăsături trebuie identificate și listate.

(Am constatat că este mai ușor pentru Clienții mei dacă îi îndemn să-și imagineze Clientul Ideal ca pe o persoană, căreia să-i atribuie o identitate – deci să-i dea un nume, o vârstă, să-și imagineze unde lucrează, ce face seara, dacă are sau nu o relație, copii, mașină – ce mașină? ce marcă? e nouă? e veche? e la mâna a doua? – și tot așa) – la nevoie, identificăm împreună publicul țintă, ca parte a unei sesiuni de consultanță.

Există posibilitatea să se identifice un public țintă primar / principal și un public țintă secundar (sau chiar mai multe). Caracteristicile acestor publicuri țintă suplimentare trebuie și ele listate.

Moodboard

Un “moodboard” este un colaj sau un set de imagini care, privite în ansamblu, creează atmosfera dorită pentru lucrarea grafică solicitată. Aceste imagini oferă Graficianului informații esențiale cu privire la stilul preferat de Client, culorile și, mai ales, nuanțele urmărite, precum și alte detalii legate de concept, “look&feel”, ideație, accent (unele elemente pot apărea mai des, deci pot fi mai importante, de exemplu). Pentru imaginile din moodboard nu este nevoie de drepturi de autor, deci pot fi selectate orice poze găsite la căutarea pe Google, dacă au relevanță pentru proiect.

Exemple de “așa nu” și “așa da”

Aceste exemple pot fi listate sub formă de linkuri sau pot fi incluse într-un folder (ca imagini). Este important ca Graficianul să cunoască și acele aspecte pe care Clientul le consideră inestetice, greșit executate sau incompatibile cu obiectivele urmărite.

Mențiuni speciale

Există posibilitatea ca afacerea pentru care se lucrează materialele grafice să aibă un necesar specific, care trebuie făcut cunoscut Graficianului. De exemplu, domeniul farmaceutic este consistent reglementat, iar materialele care promovează medicamente sau suplimente alimentare sunt supuse unor restricții specifice, pe care Graficianul nu le poate cunoaște decât dacă a mai lucrat materiale în domeniul respectiv sau dacă informațiile necesare îi sunt puse la dispoziție de către Client.

*

Acestea sunt elementele esențiale ale briefului de grafică, pe care un Client implicat le va furniza în detaliu, și pe care un Grafician profesionist le va solicita cu siguranță la începerea proiectului, dacă nu le primește.