De câteva zile, Google+ permite firmelor să-și facă pagini. Nimic nou sub soare, ar spune utilizatorii de Facebook și, la o primă vedere, așa și pare. Cu toate astea, lansarea serviciului Google+Pages poate avea implicații serioase pentru firme, în viitorul nu atât de îndepărtat.

Scepticii

Odată cu fiecare mișcare pe care a făcut-o Google cu serviciul Plus, netul s-a umplut de o mulțime de comentarii sceptice. Specialiști, dar și utilizatori obișnuiți, au mers până acolo încât să prezică dispariția Google+, așa cum au dispărut și alte servicii care nu au avut cine știe ce succes.

Totuși, Google are un mare avantaj: toată lumea conectată accestează monstrul online. Iar când spun “toată lumea”, este vorba de literalmente toată lumea. Încă din 2006, verbul “to google” și-a găsit loc în Oxford English Dictionary și în Merriam-Webster. Apoi a apărut Gmail. Nu știu pe nimeni care să nu aibă cont de Gmail. Iar Google folosește toate mediile la care are acces ca să-și promoveze noul pui, așa că Google+ este serviciul de social networking cu cea mai spectaculoasă creștere.

Față de alte servicii Google (acum retrase sau în curs de dispariție, cum este Google Buzz), Google+ este clar împins de la spate. În afară de Gmail, eu nu-mi amintesc vreun alt serviciu pe care Google să-l fi promovat cu atâta tenacitate.

Așa că eu contrazic scepticii. Cred că Google+, dacă nu va avea succes pur și simplu, va fi obligat să aibă succes.

Entuziaștii

Am văzut deunăzi un interviu Web Pro News cu Chris Brogan, de la CrossTech Ventures. Omul spunea că “Facebook is for people you already know and Google+ is for people you are passionate about”. Dacă mă uit la cercurile mele încă mititele (prin comparație cu Facebook) de pe Google+, constat că așa e.

Și îi mai dau lui Brogan dreptate într-o privință: Google+ va deveni un instrument esențial de comunicare și marketing online pentru firme. Va fi mult mai mult (și mai bine) decât ar putea vreodată Facebook să fie.

Iată de ce:

SEO la sursă

Google+ este un produs Google. Asta înseamnă că va fi și optimizat pentru căutare, și listat preferențial în paginile de rezultate.

Și ce dacă, ar spune un sceptic, și Facebook este indexat foarte bine. Exact! Facebook a simțit nevoia să se extindă. Așa că a început să lucreze pentru atragerea de vizite către conținut, dar nu merge pe calea firească, adică producând texte și furnizând informație unică, originală. Pur și simplu, Facebook a automatizat crearea artificială de pagini de interese (community pages) și clonează Wikipedia pentru a umple unele dintre ele. Astfel, Facebook obține listări în Google pentru căutări care nu au nicio legătură cu conținutul real. Cu alte cuvinte, Facebook orbitează în zona gri a SEO, iar Google nu a apreciat niciodată tentativele de a-i păcăli algoritmul. Din motivul ăsta și pentru că Google va dori în mod firesc să-și promoveze propria platformă de socializare, Facebook va fi penalizat la un moment dat pentru aceste practici.

Ceea ce înseamnă că pagini corporate cu sute și mii de like-uri ar putea să cadă abrupt în rezultatele de căutare.

Eficiență și economie de timp

Dacă vrei să afli ce mai e pe Facebook, trebuie întâi să vrei asta, pentru că nu te notifică nimeni (decât dacă navighezi în taburi și ești atent când apare numărul notificărilor, discret, în paranteză, la titlul tabului). Apoi trebuie să părăsești pagina de lucru. Apoi uiți de lucru și pierzi vremea pe Facebook. Apoi îți amintești că lucrai și revii la pagina respectivă. La finalul zilei, te tragi singur de urechi că nu ai terminat ce aveai de făcut.

Asta în vreme ce toate serviciile Google (pe care multe firme deja le folosesc) –  Docs, Calendar, Gmail și nu numai sunt integrate în același cont. Va fi în mod evident mai la îndemână pentru cel ce tocmai își completează Calendarul sau citește un document partajat pe Docs să apese pe butonul roșu din dreapta sus, cel cu notificările. Nici nu trebuie să părăsești pagina pe care te afli. Cu un simplu click pe buton vezi tot conținutul notificării, iar dropdownul este dotat cu toate funcțiile de interacțiune. Cât de simplu este să dai un răspuns rapid, apoi să-ți vezi de treabă în documentul sau calendarul tău?

În plus, dacă ai obiceiul să navighezi logat, butonul cu notificările îți apare și când cauți ceva pe Google. Iar dacă ești ca mine, asta se întâmplă de cel puțin 20 de ori pe zi. Mai rămâne să-l integreze și în Youtube și gata, expunerea e totală.

Integrat în telefoanele cu Android

Încă ceva ce trebuie luat în seamă: Android a cucerit piața mobilă și pe cea a tabletelor, iar Google+ e din familie. Orice Android nou lansat vine cu Google+ de-a gata, așa că cei comozi din fire și cei care nu se prea pricep sau sunt la primul smartphone vor profita mai degrabă de ce au la îndemână, decât de ce ar putea descărca de prin Market.

Iar piața mobilelor smart, ca și internetul, nu se mai adresează demult numai celor care se pricep.

Reclame contextuale

Am lăsat cea mai interesantă chestiune la urmă. Google Plus nu înseamnă numai Pages pentru firme, ci și publicitate. Fiind vorba de un pui de Google, vorbim de ceva cu atât mai valoros – publicitate contextuală.

Am sentimentul că Google și-a pus în gând să înghită o felie cât mai mare din cota de piață a Facebook pe advertising în social media și face tot posibilul să și reușească, iar sentimentul ăsta e confirmat și de recenta lansare a Google Engage în România. Dacă au ajuns să vrea să promoveze AdWords până aici și să încerce să atragă agențiile SEO și SEM în businessul ăsta, e clar că fac bani serioși din publicitatea contextuală. Iar Facebook nu a reușit să contextualizeze și nici să personalizeze reclamele pe care le tot învârt pe sub ochii userilor (și pe care eu le clasific, cu obstinație, ca “uninteresting”).

Așadar, cine vrea să profite de toate astea, trebuie să facă loc în program încă unei platforme de socializare. Google+ s-a lansat pus pe treabă, așa că nu avem altceva de făcut decât să câștigăm și noi din asta, ca peștișorii mici pe lângă rechin.

[articol scris pentru PRWAVE, cand a aparut Google+]