Ca cetățeni obișnuiți, interesul nostru major online rămâne informarea corectă, iar acesta este subiectul meu preferat atunci când ofer Clienților mei soluții practice pentru a-și poziționa site-urile cât mai sus în Google (și pentru a-și vinde produsele sau serviciile).

De obicei, căutăm pe Google înainte să întreprindem o acțiune importantă pentru noi, de la alegerea medicului de familie (când căutăm informații despre persoana la care ne-am gândit), până la cumpărarea unui produs electrocasnic. Și citim primele câteva rezultate returnate de motorul de căutare, evitând paginile proprii ale persoanei / firmei despre care vrem informații și preferând blogurile și discuțiile de pe forumuri, care tratează subiectul.

Multe dintre acestea oferă informații false.

Fie că este vorba de reclamă sau antireclamă, după cum spuneam mai sus (și în articolul meu de săptămâna trecută), democratizarea internetului oferă posibilitatea de expresie fără cenzură pentru absolut oricine, bine sau rău intenționat, bine sau prost informat, cu o personalitate echilibrată sau cu probleme psihice. La o primă vedere, nu știi peste cine ai dat și poți lua informația de bună, deși s-ar putea să nu fie.

Cum afli care e recenzia bună și care e recenzia mincinoasă?

1. Tratează orice recenzie cu scepticism.
Toți suntem subiectivi, pentru că suntem oameni. În plus, ce e bun pentru mine s-ar putea să nu fie bun pentru tine și invers! Prin urmare, fii sceptic și verifică informația în cât mai multe locuri. Cine e prea entuziast sau prea vehement cu privire la un subiect anume este suspect – caută mai departe!

2. Citește cât mai multe recenzii și fă o medie.
Dacă o firmă sau un produs are, în general, feedback pozitiv în piață, înseamnă că e OK. Dacă firma are vechime mare, de mai mult de doi, trei ani, înseamnă că e OK. Dacă are 15-20 de ani în piață, e OK sigur – nimeni nu supraviețuiește atâția ani dând țepe! Dacă firma e foarte mare și găsești mai multe scrieri negative, înainte să tragi concluzia că vei avea probleme, gândește procentual – la o firmă care vinde unui număr de, să zicem, 50000 de persoane lunar (vezi mult-hulitele Cel.ro și EMag) este imposibil să nu apară câte o problemă pentru 10-20 dintre ei – procentual, asta înseamnă 0,02 – 0,04% și este infim. În plus, oamenii supărați scriu mai degrabă decât cei încântați, care, în general, după ce și-au luat produsul de care aveau nevoie, tind să-și vadă de viață în continuare. Dacă ai de lucrat cu o firmă mai mică sau cu un freelancer sau cu un medic / avocat / jurist (orice profesie liberală) și găsești ceva foarte urât scris pe subiect, nu da mare atenție – e normal ca, din când în când, să apară și câte un hater.

3. Vorbește cu cineva de la firma care oferă produsul sau serviciul dorit.
Dacă ai găsit ceva suspect despre o firmă sau un produs care te interesează, poți chiar să întrebi direct ce s-a întâmplat de fapt – nevinovații nu se vor feri să explice, iar vinovații vor evita subiectul. Intuiția ta îți va spune apoi fără greș dacă poți sau nu să mergi mai departe.

4. Nu contacta pentru detalii persoanele care au scris de rău despre un produs sau serviciu.
Le-ai citit punctul de vedere. Nu-i mai zgândări. Dacă le ceri detalii, tot ce vor face va fi să exagereze în continuare, iar tu te vei îndepărta din ce în ce mai mult de posibilitatea de a-ți forma o opinie corectă despre subiect.

5. Pune întrebări-capcană celor care exagerează cu laudele.
Adică începe întrebarea cu: “Chiar este serviciul X atât de performant?” sau “Cum se comportă când faci X acțiune?”. Apoi întreabă direct: “Și problemele care sunt?” – vei ajunge mai aproape de adevăr și sunt șanse mari să afli dacă omul chiar e entuziasmat cu adevărat sau a fost plătit să scrie de bine.